FLEXIT Polska – Norweski Producent Rekuperatorów i Pomp Ciepła

Dlaczego warto zrezygnować z ogrzewanego garażu?

ogrzewany garaz

Termin energochłonność jest używany wokół nas praktycznie bez przerwy. Pokazuje to wagę problemu, na który UE reaguje podnoszeniem energetycznych standardów budownictwa. Aczkolwiek, warto sobie uświadomić, że efektywność energetyczna budynku to nie tylko materiał, trzyszybowe okna oraz urządzenie grzewcze. 

Czym jest energooszczędność

Energooszczędność budynku to także sposób postępowania, nawyki życia codziennego oraz brania pod uwagę wiele detalów o dużej wadze już przy planowaniu budowy.  Niemożliwym jest oszczędzać energię w domu źle wybudowanym. Ratowanie źle wybudowanego domu energooszczędnym urządzeniem, to jest to samo jak sprowadzenie samochodu z USA z silnikiem 6.5L i zamontowaniem do niego LPG.

A więc, ogrzewanie garażu w domu energooszczędnym jest kontra produktywne do pomysłu budowania domu energooszczędnego.

Ogrzewanie garażu w domu energooszczędnym jest kontraproduktywne do pomysłu budowania domu energooszczędnego.

flexit blog garaz
Garaż o regulowanej temperaturze zwiększa zapotrzebowanie na ciepło dla budynku od 15-30%. 

Jeśli zdecydujemy się na ogrzewanie garażu wbudowanego w budynek mieszkalny, jednorodzinny możemy stracić nawet do 20 – 30% energii cieplnej próbując utrzymywać w nim, w okresie grzewczym temperaturę na poziomie  8 -15 ⁰C. 

Taka decyzja przekłada się wprost na dobór dla budynku urządzenia grzewczego o stosownej mocy nominalnej – następuje przewymiarowanie urządzenia grzewczego nawet o 30% co przekłada się na koszty inwestycyjne oraz późniejsze koszty eksploatacyjne. 

Skąd się biorą takie duże straty energii?

Do tak znacznych strat ciepła przyczynia się przede wszystkim mostek termiczny na styku warstw „posadzka w garażu – kostka przed garażem” oraz nieszczelność termiczna bramy garażowej po jej obwodzie (zwłaszcza w garażach 2-stanowiskowych, których front bramy o dużej powierzchni w ciemnym kolorze zwrócony jest w stronę południową). W związku z powyższym coraz częściej garaż wbudowany w dom jednorodzinny projektuje się jako nieogrzewany, efektywnie docieplony ze wszystkich stron oprócz posadzki (w tym efektywnie oddzielony termicznie od części mieszkalnej począwszy od ścian fundamentowych, ścian wewnętrznych, drzwi, aż po sufit). 

rezygnazacja z garazu

Straty ciepła pojawiają się poprzez nieszczelność termiczną bramy garażowej

Dlaczego nie stosować przegrody termicznej w posadzce garażu?

Jeżeli chcemy za darmo w okresie grzewczym utrzymać w garażu temperaturę na poziomie nieschodzącym zazwyczaj poniżej 4⁰C -7⁰C należy bezwzględnie zrezygnować z poziomej izolacji termicznej montowanej w posadzce zastępując ją grubą warstwą betonu. 

W innym przypadku izolacja termiczna montowana w posadzce odcina naturalne ciepło promieniujące od ziemi, przez co temperatura w garażu gwałtownie spada.  

Pod budynkiem średnia temperatura gruntu wynosi około 8⁰C, więc należy skorzystać z tej energii w celu ustabilizowania temperatury w garażu. W okresie grzewczym taki garaż z masywną betonową posadzką nie sposób będzie przemrozić, poza okresem grzewczym (szczególnie latem) będzie to przyjemne najchłodniejsze pomieszczenie w budynku. 

Nie można jednak zapomnieć o skutecznej wentylacji w tym pomieszczeniu – odrębnej względem części mieszkalnej, mechanicznej o dużej wydajności, działającej okresowo (najlepiej sprzężonej z czujką ruchu wykrywającą ruch bramy garażowej). Unikajmy także wprowadzenia wody wodociągowej do takiego pomieszczenia, a jeżeli jednak się na to zdecydujemy – zróbmy to z dala od bramy garażowej, gdzieś w głębi pomieszczenia, najlepiej przy ścianie wewnętrznej sąsiadującej z częścią mieszkalną. 

Poza okresem grzewczym, garaż to przyjemne, najchłodniejsze miejsce w budynku

odkurzacz centralny w domu modernizowanym

Realny przykład domu z garażem o regulowanej temperaturze 8°C i jego wpływ na energię budynku:

Realny przykład domu z garażem o regulowanej temperaturze 8°C i jego wpływ na energię budynku:

U jednego z naszych klientów, utrzymywanie temperatury w garażu na poziomie 8°C, wymagało aż 31% z całkowitego zapotrzebowania na ciepło danego domu. Projektowana strata ciepła przez przenikanie przez przegrody budynku z uwzględnieniem wentylacji garażu wynosiła 12,2 kW (-22°C), z czego strata ciepła tylko dla pomieszczenia garażu i utrzymanie jego temperatury na poziomie 8°C wynosiło aż 3,8 kW (z całkowitych 12..2kW). 

Garaż o regulowanej temperaturze automatycznie odcina ciepło od ziemi co skutkuje zwiększenie zapotrzebowania na ciepło.

Dodatkowo często już w dokumentacji projektowej nie uwzględnia efektywnego oddzielenia termicznego od części mieszkalnej. Powoduje to mostek termiczny w części mieszkalnej i dodatkowe straty ciepła. 

Mocno zalecamy wykonanie efektywnego ocieplenia garażu ze wszystkich stron oprócz posadzki. Pomieszczenie garażu efektownie oddzielić termicznie od części mieszkalnej począwszy od ścian fundamentowych, ścian wewnętrznych, drzwi, aż po sufit a w przejściu do części mieszkalnej zamontowania drzwi w wykonaniu zewnętrznym (termiczne). 

Rozwiązanie to należy zawsze skonsultować z autorem dokumentacji projektowej.

Takie warunki stabilizacji temperatury w garażu można obrazowo porównać do roślin w ogrodzie, które zabezpieczamy przed przemarznięciem. Zamiast płacić za energię, okrywamy je od góry w formie „namiotu” agrowłókniną, matami ze słomy lub z trzciny. Rozwiązanie to jest bardzo tanie, proste i skuteczne.

technik rekuperacji flexit

——– CEO FLEXIT

Richard Gundzik

Główny technik FLEXIT odpowiedzialny za rozwój marki w Polsce. Stworzył program szkoleniowy FLEXIT Partner, dzięki któremu nasi partnerzy zapewniają najwyższą jakość instalacji urządzeń wentylacyjnych oraz grzewczych.

ARTYKUŁ SIĘ SPODOBAŁ? PODZIEL SIĘ NIM Z INNYMI!

Czy jesteś zainteresowany współpracą z nami?

Masz dodatkowe pytania?

flexit-zespol